Szkolimy nasze ekspertki z kolejnych umiejętności

Networking i sztuka chwalenia siebie oraz autoprezentacji – to tematy kolejnego spotkania dla ekspertek, jakie dzięki uprzejmości Giełdy Papierów Wartościowych zorganizowaliśmy w jej siedzibie w ostatnim tygodniu kwietnia. Panie biorące udział w kampanii Znane Ekspertki, mogły rozwijać swoje umiejętności i zdobywać nową wiedzę korzystając z porad doświadczonych ekspertów.

Jacek Mroczek, dziennikarz telewizyjny, psycholog i konsultant wizerunku radził uczestniczkom, w jaki sposób się prezentować i chwalić sukcesami, tak by zostać docenioną i zapamiętaną. Jak podkreślał, w polskich szkołach i uczelniach nie ćwiczy się umiejętności publicznych wystąpień, dlatego częstym błędem prelegentek i prelegentów jest m.in. próba zmieszczenia w wystąpieniu jak największej liczby informacji. Tymczasem słuchacze nie są w stanie ich zapamiętać. Opinię o nas w znacznej mierze wyrabiają sobie w ciągu pierwszych 90 sekund, tyle mamy czasu by wciągnąć słuchaczy w swój świat.

– Wystąpienie powinno zawierać maksymalnie trzy tezy, które chcemy przekazać. Trzeba też pamiętać, że występując, chwaląc się swoimi dokonaniami, musimy używać prostego języka, tak by każdy, także spoza naszej branży, nas zrozumiał. Inaczej chwalenie się nie ma sensu – mówił redaktor Mroczek. Dodał, że warto uwypuklać konkrety, sprawy bliskie ludziom.

O sztuce networkingu, czyli budowania trwałych relacji, opowiadała Katarzyna Berenda-Ratajczyk, wiceprezes Bigramu, jednej z najlepszych firm doradztwa personalnego w Polsce. Podkreślała, że w networkingu kluczowa jest wzajemna wymiana informacji, wsparcia. Nie chodzi o jednorazowe spotkanie czy zebranie jak największej liczby wizytówek na konferencji, co w praktyce nic nie daje. Networking nie jest też nachalnym oferowanie swoich usług, choć na każdej lub niemal każdej dużej imprezie branżowej znajdzie się przynajmniej jedna osoba, która zawiązując relację chce od razu mieć z niej profity.

- Trzeba się przygotować, dobrze wyglądać by czuć się pewnie, uśmiechać, zwrócić uwagę na uścisk dłoni. Równie ważne jest to co zrobimy dalej z nawiązanym kontaktem. Jeśli żadna strona go nie podtrzyma, nie będzie on miał znaczenia – mówiła Berenda-Ratajczyk. - Nasze działania dopasowujmy do swojej osobowości, do siebie, do naszej branży. Nasz szef, nasz sąsiad są inni niż my, mają inny styl zawiązywania i utrzymywania relacji, więc nie sugerujmy się nimi – dodała.

Joanna Pruszyńska-Witkowska, inicjatorka kampanii i CEO Headlined Porter Novelli przedstawiła ostatnie sukcesy kampanii. Podsumowała „Tydzień Znanych Ekspertek” w mediach, w ramach którego wykorzystano m.in. opinie kilkudziesięciu pań zarejestrowanych w bazie. Indeks ekspertek zawiera już szczegółowe informacje o specjalistkach z różnych dziedzin, ale stale zgłaszają się kolejne. – Zainteresowanie naszą bazą jest tak duże, że coraz bardziej realne staje się zbudowanie w dłuższej perspektywie indeksu z informacjami o trzech tysiącach kobiet – mówiła Pruszyńska-Witkowska.

Aleksandra Pucicka, Relationship Manager w LinkedIn International HQ, która nie mogła być osobiście obecna na spotkaniu, z wykorzystaniem telekonferencji zaprezentowała możliwości jakie w nawiązywaniu kontaktów między profesjonalistami oferuje serwis społecznościowy LinkedIn.

Na koniec w czasie nieoficjalnej części spotkania, ekspertki miały okazję wypróbować zdobytą wiedzę w praktyce, nawiązując nowe kontakty, wymieniając się spostrzeżeniami i opiniami.

W ramach kampanii „Znane Ekspertki” zorganizowaliśmy już kilka bezpłatnych szkoleń m.in. przygotowujących do wystąpień w mediach, a przy okazji największych kongresów – np. Forum Ekonomicznego w Krynicy i Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach organizujemy śniadania, na których przedstawicielki biznesu, nauki, administracji i organizacji pozarządowych mają okazję zawrzeć nowe znajomości, wymieniać się doświadczeniami, rozmawiać o łączeniu pracy zawodowej z życiem rodzinnym.


Galeria: